דפים

יום שני, 30 בספטמבר 2013

זה התחיל בפסיפלורה והסתיים בסיור מרתק אצל מגדל פטריות מקצועי

 שיחי הפסיפלורה בכניסה למפעל
שני שיחי פסיפלורה משכו את עיני בכניסה למפעל "מיקוליביה" .אני חובב את השיח ופריו ורבות מסופר עליו אולם הפעם מה שמשך את עיני היו ההבדלים בגודל של שני השיחים.אני במקרים כאלו ישר ניגש לבדוק אם יש כאן מחלה או משהו דומה.מכיוון שלא זהיתי סימן כזה,פניתי לרועי מהמפעל.רועי חייך ואמר לי "בוא דבר ראשון כנס לסיור קצר...".
פסיפלורה במצע רגיל
פסיפלורה במצע מאולח










נועם הליכותיו השרה בי ביטחון שבסוף הסיור גם נדע מה ארע לפסיפלורה וניגשתי עימו לחדר הגידול של הפטריות במפעל.רועי עשה לי סיור שבמהלכו הבנתי את התהליך של גידול הפטריות בתנאים מבוקרים ובהדגמה בתנאי סביבה,כפי שאפרט כאן:

1)הכנת תערובות גידול מנסורת עץ אלון (מגיעה בתערובת דחוסה) וכן דגניים ממינים שונים,גיר וגבס וכן מרכיבים נוספים,בהרכב שנקבע לפי סוג הפטריה לגידול במצע.
2)המצע המעורבב נדחס בשקיות ועובר אינקובציה למניעת זיהומים  ומייד עובר לגידול בתנאים מבוקרים וטיפול סטרילי.
בתנאים אלו נזרעים הנבגים במצע ובמהלך של שבוע הם שולחים תפטיר ומגיעים לגודל מלא ומוכנים לעיבוד.למי שיזכה לטעום פעם פטריה מסוג כזה...נכונה חווית טעם יחודית לזמן רב....
הפלאורטוס ארינג'י בגידול בתנאים  מבוקרים

משם המשיך איתי רועי לחדר האכסנה לפני שיווק והראה לי את המוצר הסופי שנמכר בחנויות הטבע.לפטריות ערך תזונתי רב ביותר והן מרכיב חשוב בסלטים ורבים מהמאכלים הטריים והמבושלים.אגב מוסיף, רועי,בעוד אנו ניכנסים למרכז המבקרים,שהפטריה היחודית לגידול במפעל,שומרת על ערכה התזונתי גם לאחר בישול.כאן הוא מראה לי תצוגה מרשימה מאוד של סוגי פטריות שונים שמצויים ברקע בזמן שהם נותנים שם הרצאה מלווה במצגת.
בשלב זה רמז לי רועי שהגיע הזמן לצאת החוצה והוביל אותי למתקן מקורה בעץ וניילון-
שם הוא חשף בפני את היוזמה הבאה שלהם פטריות לקטיף עצמי.למתענין זה נראה מדהים -גידולה של הפטריה במצע קש וחומר אורגני,וכן הגידול במצע אורגני בלבד-תוך שבוע גדל התפטיר משלב התחלתי לשלב שבו הפטריה מופיעה בגודל מירבי...
לגידול הפטריה יש השפעה גם על מרכיבי הקרקע,וכן תאחיזת המיים  וזמינות חומרי ההזנה שבה לצמח.
ועכשיו,הבהיר לי רועי,אפשר להבין מדוע בין שני השיחים שראיתי היה הבדל כזה גדול בגודלם-השיח הימני גדל בתערובת גידול רגילה ואילו השיח הגדול,נשתל באותו גודל ,באותה עת ואותו סוג מצע...רק שזה היה מאולח בפטריה שטייבה את הקרקע.


פלואורטוס אוסטרטוס במצע גידול-משמאל ניתן לראות שלב התחלתי ומימין -לאחר שובע גידול



יש חוויות של טבע ותעשיית הטבע שנטבעות בך עמוק...במהלך הסיור סיפר לי רועי שהוא הגיע למפעל מתפקיד בחברת הייטק,והוא בכלל ממשפחה של פרדסנים גדולים מאוד מהעמק...ישר הבזיקה לי בזיכרון עבודתם של אנשי המרכז לזיבול אורגני בשנות החמישים בפרדסי העמק,ואמרתי לו שאחפש בדיווחיו של יעקב רז אם אכן עשה שם עבודה..וחייכנו כשסיפרתי לו עבודתו של רז הבן על פטריות הקרקע שנקטעה במלחמת השחרור,מענין איך תחום אדיר זה היה עד כה נחבא אל הכלים.עכשיו אפשר לראות הדגמה מלאה אצל רועי במפעל,ואפשר להתרשם גם להתרשם מהאלבום הבא
למעונינים בפרטים נוספים וסיור,ניתן לקבל בקישור הבא


הצוות שקיבל את פני-מימין-רועי,עידו ומשה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה