דפים

יום רביעי, 25 בספטמבר 2013

ביקור הגבירה הזקנה-השקמה באום חאלד

זמן רב חלף מאז הגיע אלי שמעה של אותה שקמה מאום ח'אלד...שראיתי פעם את בציור של וילסון,כשברקע החאן..קיבלתי הנחיות מאלי לוי איך להגיע למקום והסתבר לי שהדרך לא ארוכה...גיליתי את העץ בגן בלב שכונה במזרח נתניה.
השקמה של אום חאלד בציורו של וילסון


הגעתי אל העץ,עם הגזע המפוצל גדל המידות שלו,והענפים העבים,על פצעיהם הגדולים ואותות הזמן שניכרים בהם ואני פשוט מתפעם.מתפעם מיכולת הנשיאה של הגזע,מהיכולת להתגבר על נזקים ומחלות ולהחזיק מעמד.להיות במקום.להיות עדות לימים עברו ולנצחיות.עברתי בין ענפיו מתפעם,ומנסה להרגיש במגעו של העץ רב השנים.מדהים...פשוט מדהים...רק לקחת אויר ולשאוף רגעים של עבר והווה והכל נטמע וגדל וצומח בעץ הענק הזה...מבצר עתיק וחי השקמה הזו...גלון שניסה להתחקות אחר עקבותיה של השקמה ומוצאותיה,העריך את  גילה שבמאות ואולי יותר מאלף שנים אולם ציין כי קשה להעריך את גילה בשל הגזע המבוקע.
השקמה במופע מלא
ממה שיודעים המקורות לספר,אום חאלד היה כפר ערבי שהוקם בתקופה העות'מאנית על חרבותיהם של ישובים מתקופות קדומות בהרבה...ובציור מצויה עדיין מצודה צלבנית אשר שימשה לאחר מכן,מהתקופה הממלוכית כחאן,ומסופר על כך שנפוליאון חנה בו במסעו בארץ.
כאשר הגיעו אנשי "בני בנימין",לכפר,רכשו מהשייך המקומי כמה מאות דונמים באיזור שמצויים בו היום בית יצחק מדהים הוא שמקומה של השקמה שימש באיזור עם הרבה עימותים ואילו היא עברה את כל זה וראתה הכל.
גלון,לא מצא בדרכו סיפורים על השקמה שיוחסו לעדה מונטיפיורי וכן לנפוליאון אולם לא הצליח לבסס עדויות על קיומה מלבד ציורו של וילסון.(למעונינים בתמונות נוספות מהסיור)
כך נותרה השקמה עומדת על גזעה העבות שטומן בחובו גם את המסתורין על קיומה.

































תגובה 1: