דפים

יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

סיפורה של חווה אחת שפותחת שעריה לציבור

צעירי העמק זורעים אלונים בחווה
בשבועות האחרונים אני נמצא בחווה בימי שבת ,מקדם את השבתו של היער הטבעי באיזור השרון...זהו סיפור בפני עצמו אותו הבאתי בתמצית וכן את נושא הגינון הקהילתי. אני מקדם תוכנית של
הגן וסביבתו ומקדם כל פעילות שתתרום לכך ועמדותי בעניני זה מייצגות אותי בלבד.אני מחויב להביא את סיפור החווה באופן מאוזן ומשתדל להמנע מהבעת דעה אישית.
מגיעים טיפין טיפין אנשים,מכל שכבות הציבור,ומגלים את החווה.אחת השאלות שעולות היא מה זה הסרט הזה שמחלק את הגן בחלק המרכזי שלו.כאן אני חייב לענות להם שזו עבודה של הועד הציבורי של החווה שבאה לתאר את המצב שעלול לקרות בחווה אם לא יחול שום שנוי עד לנובמבר,שבו יש פסק דין עם צו פנוי על השטח שמהסרט,כולל השדרה המרכזית  בגן,המבנים ועד לגדר הגובלת בכביש הישובים.אנשים כשהם שומעים זאת ורואים זאת בשטח,מבינים את האבסורד,ובעיקר לא מבינים איך יכול משרד החקלאות למסור מדידה כזו לבית משפט בטענה שמדובר בשטח "משתלה מסחרית לכל דבר".
למי שרוצה אני מספר לו את הסיפור הארוך,על השתלשלות הענינים סביב החווה שמתחיל עם קום המדינה וממשיך דרך שנות השמונים ועד ימינו .למי שמעונין להיות בקיא במפות מצורף הקישור למצגת הבאה.
הרבה פעמים אנשים מעונינים להבין דווקא את עמדות הצדדים המעורבים בפרשה ואותן אסכם כאן:
עמדת הארגון לגננות ונוף-המטפלים כיום בחווה:
חלוקת החווה בשטח המרכזי פוגעת בכל פעילות.אין כניסה לחווה.אין תשתיות של מיים וחשמל מבלי להעזר ברצונם הטוב של אנשי רופין,כל זאת במהלך שנה של משא ומתן על שטח החווה המוגדר כ"גן בוטני",שבה עוד הכל יכול לקרות.סגירת המשתלה ששימשה לקיום ותהליך משפטי ארוך,גרמו לארגון לאבד הרבה משאבים שיכלו להיות מוקצעים לטיפול בחווה וקידום העבודה החינוכית והמקצועית שבה היא מתאפיינת.כל עבודת גיוס משאבים נוספים במשך כל התקופה של הדיון המשפטי נעצרה בשל אי הודאות.
הם ,לטענתו של חזי,מנהל החווה, הארגון ציבורי בעל מודעות ציבורית יחודית לערכי הנוף על מה שמשתמע מהם מבחינה ציבורית.מה שקרה במהלך השנים עם המשתלה ומשרד החקלאות שמצדד בעמדת היזם,נראה בעיניו מאוד לא תקין.גם הגדרה של החווה כגן בוטני נתונה ברצונו של המחזיק בגן-ולא ירחק היום שיזם פרטי שמחזיק במקום יוותר על ההגדרה,שמחייבת אותו להשתמש בשטח במגבלות רבות,וישתמש בו לכל צורך שראוי בעיניו.
עמדת מדרשת רופין:
חוות הנוי מצויה בלב ליבו של שטח המצוי בתכנון שלהם לקריית חינוך בעלת ציביון כפרי.לקרייה כזו יש השלכות משמעותיות לטובת המועצה כגון-הגעת אוכלוסייה צעירה ומשכילה לאיזור,ומה עוד שהמכללה שתחת ניהולו תגדיל את תשלום המיסים למועצה.
מנכ"ל המדרשה,דודי,עימו שוחחתי בענין מציין בחוסר סיפוק שלארגון לגננות ונוף ניתנה האפשרות לבחור בהשכרת השטח תמורת שקל לשנה והם בחרו להכנס להליך משפטי.הוא לא רצה לנקוב בשום מהלך או משהו מעבר לכך לפני ביצוע פסק הדין ב-7 בנובמבר.
עמדת משרד החקלאות-לפי תשובתם לח"כ נחמן שי שנמסרה לנו באופן עקיף-הם מוותרים על הטיפול בנושא החווה בשל שיקולי תקציב.זאת למרות התשובות שמסרו קודם לכן שמדגישות את מחויבות משרד החקלאות לקיומה של החווה תחת ההגדרות שלהם שמרכז להדרכה בנושאי צמחייה וגינון.יחד עם זאת כל הפניות שנעשו עד כה מטעם הציבור לגורמים המטפלים בנושא,במהלך השנה האחרונה נתקלות בקיר אטום של תשובה לקונית שאומרת שמשום שהענין נמצא בטיפול משפטי,הם מנועים מלהגיב.
עמדת הועד הציבורי של חוות הנוי-
יש לחווה ערך חשוב מאוד בלב עמק חפר,שתושביו מתיחסים באהדה גדולה לנושאים של שמירה על איכות הסביבה.לחווה יש גם קהל גדול של אוהדים בכל רחבי הארץ-גננים שהוכשרו בה,מבקרים שביקרו בה ואהבו את היחוד שיש בה.החווה יושבת על אדמות קק"ל וניתנו למדרשה לצרכי הכשרה ומחקר חקלאיים בלבד ולתועלת הציבור.הצביון של המקום חייב להיות ציבורי ויש חשש כבד מאוד שיזם נדל"ן,ללא פיקוח מספיק משמעותי ,יעשה במשך הזמן בקרקע כל שימוש שיצדיק את רכישתה.לכן יש לעשות כל מאמץ ראוי כדי למנוע את ביצוע פסק הדין ואת חלוקת החווה ולמצוא סידור אחר לענין הקרקעות.
כל הגופים הרשמיים אליהם נעשתה פניה בנושא חוות הנוי-מטעם הועד הציבורי-הכוללים את הקק"ל,המועצה לשימור אתרי,החברה להגנת הטבע,המועצה האיזורית עמק חפר ואף הזמנה אישית מטעמי לנשיא המדינה להגיע לסיור בחווה-הכל נענה בתגובות איטיות שעדיין לא הולידו שום מהלך המונע את ביצוע פסק הדין.

ציבור מבקרי החווה מה הוא אומר:אין כאן אמירה ברורה,אני שומע הרבה אנשים שמגיעים לחווה לבקר בה.בעיקר בלתי נתפס בעינהם הויכוח המשפטי בין שני ארגונים שרוצים להשתמש בשטח לטובת  חינוך לאותם ערכים ומשקיעים את משאביהם בטיפול המשפטי.
בעיקר לא נתפס בעינהם איך מוצא לנכון משרד החקלאות למסור לבית משפט בישראל מדידה כמו שמצויה בשטח.רבים מהם מתפעלים ממרחבי הטבע והשקט של הגן,שכלכך קשה למצוא בעמק חפר בפרט ומרכז הארץ בכלל.אנשים מבינים כי למקום יש סיפור והוא מייצג באופן יחודי לו את מורשת החקלאות והסביבה בעמק חפר ובישראל.
רבים מבאי המשתלה אינם מבינים מדוע סגרו אותה ומדוע מקשים כל כך על פתיחתה.
רבים מהם מבינים את שיקולי הארגון לגננות,כמו גם את שיקולי מדרשת רופין אבל סבורים כי ניתן לפנות לשניהם במטרה לשתף פעולה. עם זאת יש בעיה לציבור להאמין למי שעומד לצידו של יזם נדל"ן לאור דפוסי ההתנהגות של אנשי הנדל"ן המוכרים במקומות אחרים בארץ וענין זה אולי צריך לבוא למודעות.



 
מעצבים עציצים -כל אחד מארגן את העובדה בקצב שלו


אריאל בנימין מסביר לותיקי האיזור על צמחיית החווה
יוצאים במסע אחרי העצים ותכונותיהם בעזרת שאלון "חפש את העץ"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה